”Mina viktigaste uppgifter är att coacha min personal och vara deras bollplank"

Första gången Elin Viberg blev anställd inom Deromegruppen var direkt efter att hon avslutat sin logistikutbildning. Elin jobbade då som logistiker på Derome Byggvarors huvudkontor i Derome, men efter mindre än ett år lockade kärleken henne till Halmstad.

Elin sa upp sig och under två och ett halvt år arbetade hon istället med inköp inom medicinteknik. När tjänsten som lagerchef på Derome Byggvaror i Halmstad dök upp var Derome dock inte sena att kontakta Elin för att höra om hon var intresserad. Och självklart var hon det!

Efter ett år som lagerchef fick hon erbjudandet att bli platschef för hela anläggningen i Halmstad. Och Elin trivs på sin plats.
- Jag tycker mitt jobb är riktigt kul! Mycket tack vare min personal som alla är väldigt drivna och engagerade i sitt jobb. Som platschef ansvarar jag för att driva försäljningen och motivera personalen så att vi klarar vår budget och våra mål. Varje dag är en utmaning, särskilt eftersom jag är relativt ny i branschen. Jag brukar säga att jag får vara som en svamp som suger åt mig kunskap varje dag för att vi hela tiden ska kunna bli bättre.

Samarbete och relationer i både med- och motgångar

Frågar man Elin vad som är det bästa med jobbet som platschef är valet självklart:
- Det bästa med mitt jobb är samarbetet med alla människor. Och då menar jag både med min personal och med våra kunder och leverantörer. Det finns inget bättre än att se en glad och nöjd säljare som tagit hem en affär eller att göra en kund nöjd. Ibland upplever vi givetvis motgångar och då är den stora utmaningen att få personalen att fortsätta tro på sig själva, och på oss och vårt koncept. En av de viktigaste egenskaperna för den här tjänsten är att man ser och bryr sig om individerna, och att man har lätt för att skapa långsiktiga relationer. Dessutom kommer man långt om man är positiv och har mycket energi!

Högt tempo och fokus på försäljning

För Elins del handlar en dag på jobbet om att hjälpa personalen att lösa olika problem, åka på kundbesök eller ta emot kunder på den egna anläggningen, samt att hela tiden följa upp försäljningen för att försäkra sig om att anläggningen ska nå sina mål.
- Ingen dag är den andra lik och det är ett högt tempo - vilket jag älskar! Det jag tycker är mina viktigaste uppgifter på dagarna är att coacha min personal och vara deras bollplank, att driva dem och bry mig om dem. Det är viktigt att hålla ihop gänget - vi är ju ett lag som ska jobba åt samma håll!

Derome har ett internt utbildningsprogram och Elin har gått både säljutbildning och ledarutbildning och får dagligen omsätta sina kunskaper i praktiken.

- Emellanåt sker ju förändringar i organisationen. Det kommer både ny personal och befintlig som ska byta roll och då är det viktigt att få igång alla i sina nya arbetsuppgifter och hålla ihop gruppen så vi får ännu mer fart på försäljningen och kan behålla vår position som den största bygghandeln i Halmstad!

Elin känner att Derome som företag hela tiden vill framåt, utvecklas och vara bäst på marknaden samtidigt som man har en stabil grund med god ekonomi att stå på, vilket innebär att man som anställd känner en trygghet.

- Jag tycker Derome är ett fantastiskt företag på många sätt! Framförallt tycker jag om kulturen som är väldigt jordnära och högt i tak. Derome bryr sig verkligen om sin personal!

 

Ambassador3.jpg